ראשי >> מבחני שטח >> מהלך מחושב - מבחן שטח ל YXZ החדש של YAMAHA

מהלך מחושב - מבחן שטח ל YXZ החדש של YAMAHA

נכתב ע''י עופר מיארה ( 16/12/2015 )

לקחנו את הסייד ביי סייד ה YXZ החדש של ימאהה למבחן שטח ראשון בישראל.

חזרנו עם מסקנות נחרצות וברורות. סקירה של הכלי
המדובר ביותר בקטגוריית רכבי השטח הקלים.

הקטגוריות בנישת רכבי השטח הקלים היו ברורות מאוד עד ספטמבר האחרון. טרקטורון עם רצועת וריאטור (אוטומט) קוטלג כטרקטורון עבודה/ פנאי, וטרקטורונים המונעים ע"י שרשרת והילוכים קוטלגו כטרקטורוני ספורט טהורים. גם בסייד ביי סייד הדברים היו מאוד ברורים. כל הכלים הונעו ע"י וריאטור ורצועה כלומר כולם כלים אוטומטים. למרות שהיצרנים מנסים כל הזמן למתוח את יכולתם של הכלים לכיוונים של עוצמות מטורפות, עדיין כלים עם תמסורת CVT (וריאטור) נחשבים ברובם לכלים המיועדים לפנאי עם נגיעות ספורטיביות. התחרות בין היצרנים והכלים נעים בעיקר סביב הספקי מנוע ושיפור של מערכות המתלים. זה מה שאיפיין את התחום עד ל 1 לספטמבר. אז שיגרה ל"מגרש המשחקים" ימאהה את שובר השיוויון והסטטוס קוו מתוצרתה, ה- YXZ 1000. כלי סייד ביי סייד עם מנוע אטמוספרי 1000 סמ"ק 3 צילנדרים 112 כ"ס, כשגולת הכותרת שלו היא הגיר הידני עם 5 הילוכים ורגלית קלאץ. הסייד ביי סייד החדש של ימאהה הוא נסיון ברור של היפנים להפר את ההגמוניה ששררה בתחום. ימאהה מנסה למשוך את התחום למקום חדש ומרתק, סופר ספורט.

ימאהה ויתרה על הורסטיליות ב YXZ. הנאמנות לקטע הספורטיבי הטהור מורגשת היטב בכל מכלול ומכלול המורכבים בכלי. נדמה כי לנגד עיניהם של מהנדסי ימאהה שתיכננו את הכלי לא עמדה הדילמה של טיולי נוף רומנטים. הם כיוונו לכלי שיספק את כמות האדרנלין הגדולה ביותר בפרק הזמן הקצר ביותר. העיצוב החיצוני של ה YXZ נראה כמו הכלאה בין הראפטור (טרקטורון) של ימאהה לבין משהו אחר חדש ושונה, טרקטורון-סייד ביי סייד. בימאהה מתגאים בכך שהפיתוח של ה YXZ היה לאורך שש שנים של מחקר והפקת לקחים מנקודות החולשה של המתחרים ומתן מענה לצרכים של חובבי התחום. גם תנוחת הישיבה הנמוכה (כמו בבאגי) וגובה המושב מעידים על הכוונות הספורטיביות. ה YXZ מקרין איכות חומרים משובחת ובלתי מתפשרת לצד רמת גימור ספרטנית אך איכותית. 







על מנת לייצר כלי ספורט טהור שכזה שגם יודע לפנות ביציבות מירבית וללא בודי רול (גחינה של הכלי) בכל מהירות ותוואי שטח, נדרשו בימאהה להילחם ולטפל במרכז הכובד והיציבות של הכלי. אז כיצד עשו זאת ? ימאהה פיתחו את המנוע כעוקה יבשה. כלומר חלקו התחתון של המנוע (אגן השמן) אינו אוגר בתוכו שמן אלא במיכל חיצוני. בשל כך מוקם המנוע בנקודת עיגון נמוכה יותר הקרובה ככל האפשר לפני הקרקע. ימאהה אף הגדילו מעבר לכך בזאת שהם מיקמו את מנוע על צידו דבר שתורם שוב למרכז כובד נמוך במיוחד. מנוע ה YXZ אינו חדש בבסיסו. הוא נלקח ממזחלות השלג הוותיקות של ימאהה. מנוע זה כבר צבר נסיון של קרוב ל 12 שנות עבודה ברכבי השלג, ואין ספק שמדובר ביהלום ותיק ומלוטש היטב אשר תוכנן וניבנה להספקים גבוהים בהרבה ממה שדגם הבסיס מציע.


אחת מנקודות התורפה של מערכות ההנעה ע"י וריאטור היא הרצועה. או יותר נכון שרידותה של זו בעומסים ובהספקים גדולים. לפיכך יחידת ההנעה שנבחרה ל YXZ היא תמסורת 5 הילוכים ידניים. מה גם שכל כלי ספורט אמיתי מחייב גיר ידני מיכני. את הגיר ימאהה מיקמו במרכז הכלי בין נוסע לנהג וגם הוא מעוגן בנקודה נמוכה בשילדה ובכך הוא מייצר חלוקת משקל שווה ע"י העברתו לכיוון הפרונט. הגיר פותח מאפס במיוחד לכלי ומיישם בתוכו טכנולוגיות מתקדמות שעד אתה לא נחשפנו להם בכלי אחר בשוק. מעבר לתיכנון ההנדסי המורכב יחסית, חשוב לציין שהגיר ב YXZ נתמך במשאבת שמן פנימית אשר מזריקה סילוני שמן לכל אותם נקודות גבוהות בגיר, שבמצב רגיל היו מתייבשות. כמו כן לגיר הזה ישנו פילטר שמן ממש כמו במנוע רגיל.







פיצ’ר מעניין נוסף וייחודי לימאהה הוא גלגל התנופה של המנוע אשר ממוקמם חיצונית. בנוסף קיימים בגלגל תנופה זה קדחים מוכנים מקוריים, אשר מאפשרים "לשתול" בהם משקולות וכך להגדיל את משקלו. זאת על מנת לייצר מומנט עבה ובשרני יותר בסל"ד הנמוך במידה ומישהו ירצה לייעד את הכלי לטיפוסים טכניים. מערכת העברת הכוח (דריישפט) תוכננה כך שהעברת הכח תהיה בקו ישר לחלוטין. גל ההינע קצר יחסית ואינו זקוק לכל מיסב תמיכה. קונפיגורציה זאת מייצרת מינימום וויברציות ואיבודי כוח. אחת הבעיות הנפוצות בכלים אלו הינה הדיפרנציאל הקדמי. כאשר נועלים את הפרונט ונוסעים נסיעה חזקה ואגרסיבית על פני קפלי קרקע ובאמפים עמוקים, הגלגלים הקידמיים מקרינים כוחות פיתול גדולים מאוד מהציריות ישירות למנגנון הדיפרנציאל, ובשלב מסוים גורמים לקריסתו או לשבירת גלגלי השיניים בתוכו. ימאהה פתרו את הבעיה בצורה מקורית וחכמה ע"י ממיר מומנט (קלאץ מחליק). כשמגיעים לכיוון הדיפרנציאל הקדמי כוחות פיתול גדולים מיידי, הקלאץ מחליק ובכך למעשה מבטל את כוחות גזירה והפיתול שהיו עלולים לפגוע בביצה הקדמית. מעין פיוז מכני רב פעמי. כל כך פשוט וכל כך גאוני.


הגה הכח של ה-YXZ גם תוכנן תוך מחשבה רבה. בסופו של דבר זה אומנם הגה כוח חשמלי, אולם הייחוד שלו בכך שהוא מבוקר מחשב אשר מוזן ממהירות הכלי. בכל רגע נתון הוא מקשיח/מרכך את ההגה כפקטור של מהירות הנסיעה. גם בתחום הבולמים ימאהה לא חסכה והלכה על הטופ, בולמי פוקס "2.5 עם אפשרויות כיוון של קומפרסיה נמוך/גבוה וריבאונד בכולם. מעבר לכך בבולמים האחוריים בחרה ימאהה להשתמש בטכנולוגיית ה BOTTOM-OUT CUP, טכנולוגיה זו מאפשר לבולם לנוע 75% ממהלכו במצב רך ונעים יחסית, כאשר הבולם מגיע ל25% האחרונים שלו הוא מתקשח מאוד כנגד מצב של נעילת בולמים. תצורת המשולשים של ה YXZ הוא משלושי A-ARMS קדמיים ואחוריים .גם במערכת יניקת האויר למנוע הגדילו ראש בימאהה. יניקת האוויר למנוע נתמכת בשני פילטרים אחד רטוב והשני יבש. כאשר נקודת יניקת האויר נמצאת במרכז הכלי בין נהג לנוסע כנראה הנקודה הנקייה ביותר לקבל אויר עם מינימום אבק
.






ליוויתי את הכלי הזה מרגע הנחיתה שלו בישראל ועד להתאזרחותו במחסני היבואן (קשר ימי) בתל אביב. מודה !! התפעלתי ונדהמתי מרמת ואיכות המכלולים והחומרים מהם בנויה המכונה. אהבתי והתחברתי לתנוחת הישיבה העמוקה בתוך הכלי השומרת את הנהג ספון כחלק אינטגרלי מהמושב. הנגישות למכלולי התפעול של הכלי ממוקמים בול במקום הדרוש. רק לדבר אחד אחד לא ציפיתי. לשאגה !! כן כן. סיבוב של המפתח בסוויץ’ ולחיצה על דוושת הגז משחררים שאגת מנוע שלרגע מבלבלים אותך וגורמים לך לחשוב שבזה הרגע הנעת אופנוע כביש כבד ואימתני. לו ניתן היה להצמיד לגופי מד לחץ למדידת האדרנלין, אין לי ספק שבכל לחיצת מצערת המחוג של המד היה מגיע בקלות לתחום האדום והקיצוני של הסקאלה. גם מבלי לנהוג בכלי קשה שלא להבחין בכך שנדרשת קורדינציה מירבית בתפעול הכלי. במילים אחרות נדרשת הסתגלות קלה לתצורת התפעול החדשה. רגע לפני שנמסרים הכלים הראשונים ללקוחות, לקחנו את ה YXZ למבחן שטח ראשון בישראל. בסוף יום המבחן הזה יצאתי עם תובנות ברורות מאוד.


בגילי המופלג ולאחר שנים רבות של נהיגה על כלים אוטומטים, נדרשתי למספר דקות של הסתגלות ל YXZ הידני ולתצורת התפעול שלו. הכל נראה בתחילה כתבשיל טיפה מורכב מידי עבורי. אולם לאחר דקות בודדות של התחברות התחלתי למתוח את יכולותיה של המכונה בנסיונות לבדוק את הגבולות והמגבלות של הכלי. סהדיי במרומים שככול שאיתגרתי את המכונה כך היא הטיבה לתפקד. ה YXZ הוא מכונה כל כך מדוייקת ויציבה בסיבובים שזה פשוט מעורר השתהות. החרטום הנמוך מאפשר לך להיות קרוב ומחובר לקרקע ובכך לחוש ולהתמודד עם תוואי השטח בזמן אמת. מערכות הבולמים הבלמים וההיגוי מצייטות לכל אות של הנהג בדיוק שווצרי. המכונה הזאת היא פשוט הדבר הכי קרוב לטרקטורון. וזה נכון בכל המובנים. בהתנהגות הכלי, בהרגשה שהיא משרה על הנוהג בה, בהבלטת יכולות הנהיגה של מי שנוהג אגרסי, ובכלל בחוויה הכללית שהיא מספקת. הבהמה הזאת החזירה אותי במנהרת הזמן כמה שנים טובות לאחור. שבילי המוביל לכיוון פארק השרון לא היו ערוכים לשאגות מנוע ה YXZ בשעות הבוקר המוקדמות של שבת האחרונה. לכולם היתה תחושה שאופנוע כביש כבד ירד לשטח. הנהמות האלו האגב מוסיפות כמויות לא קטנות של אדרנלין שמימלא לא חסרות מרגע שעולים על הכלי.







ה- YXZ מביא חדשנות ורעננות מעניינת לתחום. בולטת במיוחד הנקודה שיכולותיו של הנהג באות לידי ביטוי בכלי הזה באופן שונה משאר הכלים בקטגוריה. הפתעה נוספת הכין לנו ה YXZ במשבצת הנוחות בנסיעה. אתה מצפה מכלי שטח ספורטיבי שכזה שהוא יגלה נוקשות וקשיחות. זה בדרך כלל ה DNA של הכלים הספורטיבים. הם אינם נעימים רכים ומפנקים. ה YXZ למרות שהוא ספורטיבי הוא בפירוש אינו כזה. למרות הכל הוא עדיין רך נעים ומענג לנהיגה בכל סגנון נסיעה ובכל תוואי שטח. העברת ההילוכים היא אחד הגימיקים שמהם התלהבתי במכונה. אתה יכול לשלוט על המומנט של הכלי (שלא חסר כלל בכל קשת הסל"ד) ואתה חי את המכונה ואת השטח בכל שניה ושניה של נהיגה בכלי. הכלי הזה חי הכי טוב בסל"דים הגבוהים. בדיוק כמו רמת האדרנלין הגבוהה שהוא מספק. 

לכל מחפשי הנוחות והפינוק של נהיגה על תמסורת CVT (אוטומטי) ימאהה מציעה קיט קלאץ’ (ריקלוס קלאץ’) מקורי, ההופך את המכונה לחצי אוטומטית (רק העברת הילוכים ללא רגלית הקלאץ’). הרכבת תוספת קיט הקלאץ הזה תאפשר התחלת נסיעה בכלי בדיוק כמו בוויאטור. במצב של עצירה הכלי יכנס למצב של השהייה ולא יתכבה. מהנהלת היבואן (קשר ימי) נמסר לנו שהקיט יהיה זמין במקביל לאספקת הכלים. זמן לסיכומים. 

חויית הנהיגה ב YXZ היא חזקה וייחודית. הכלי בשינוי קל יוכל להתאים למגוון נהגים ושימושים. הוא יידע לפנק בטיולי גזיות אך גם בנסיעות מתונות. צרפתי למבחן חמישה רוכבים בעלי נסיון נהיגה עשיר על רכבי סייד ביי סייד. רציתי לקבל פידבק ותחושות ממגוון כיוונים. אולם המסקנה של כולם הייתה דומה. הכלי חזק מאוד, מדוייק מאוד ועם מערכת מתלים ובולמים מהשורה הראשונה. הגיר הידני והתפעול של הכלי בנהיגה מכניס אותך למוד של עירנות והנאה כל זמן שהמנוע מונע. לא במקרה הנאה וריגושים הוזכרו לאורך המבחן. זאת הסיבה שבגללה קונים את הכלים הללו. ה YXZ בהחלט יספק את הסחורה והתמורה המלאה לכל שקל השקעה. אנחנו אהבנו. אפילו אהבנו מאוד.     










מפרט טכני: ימאהה YXZ 
נפח מנוע: 998 סמ"ק 112 כ"ס.
תצורת מנוע: 3 צילנדרים, 12 שסתומים.
קירור: נוזל קירור.
תמסורת:    ידנית 5 הילוכים       
מהלך מתלה קדמי: "16.2
מהלך מתלה אחורי: "17
מרווח גחון:  33 ס"מ.
מערכת בלימה: 4 דיסקים, קליפר .
מיכל דלק: 34 ליטר.
הגה: כח חשמלי
אורך כללי :  3.12 מ’. 
רוחב כללי: "64  (1.62 מ).
משקל רטוב (מלא נוזלים): 686 ק"ג.  
גובה:  1.8 מ’.        
מרחק סרנים: 2.30 מ’.
אחריות: שנתיים
מחיר:  140.000 ש"ח לדגם הלימטד הצהוב. 
           135.000 ש"ח לדגם הבסיסי הכחול. 



תודה רבה לצוות הסיוע במבחן: ברק וחן ארביב, דניאל וחיים איס, רמי חנדלי. 

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות